Algemene Voorwaarden van
Notarispraktijk Interwaert B.V.
Notarispraktijk Interwaert B.V. (hierna: het notariskantoor) is
een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Bij de
uitoefening van het notariaat laat het notariskantoor zich bijstaan door
personen die door haar bij de uitvoering van de opdrachten van haar
cliënten worden ingeschakeld.
Alle opdrachten van cliënten beschouwt het notariskantoor als
uitsluitend aan haar gegeven, ook indien het de uitdrukkelijke of
stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon zal
worden uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 Burgerlijk Wetboek, dat
voor het laatstgenoemde geval een regeling geeft, en de werking van
artikel 7:407 lid 2, dat een hoofdelijke aansprakelijkheid vestigt voor de
gevallen waarin aan twee of meer personen een opdracht is gegeven, worden
uitgesloten.
Het notariskantoor zal bij het inschakelen van derden zoveel
mogelijk tevoren overleggen met desbetreffende cliënt, en in elk geval bij
de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.
Indien door of in verband met de uitvoering van een opdracht van
een cliënt of anderszins schade aan personen of goederen wordt
toegebracht, waarvoor het notariskantoor aansprakelijk is, zal die
aansprakelijkheid beperkt zijn tot het bedrag of de bedragen, waarop de
door het notariskantoor afgesloten aansprakelijkheidsverzekering aanspraak
geeft met inbegrip van het eigen risico dat het notariskantoor in verband
met die verzekering draagt.
Het is mogelijk dat personen die in verband met de uitvoering van
een opdracht van een cliënt worden ingeschakeld, hun aansprakelijkheid in
verband daarmee willen beperken. Het notariskantoor gaat ervan uit, en
bedingt zo nodig bij deze, dat alle haar gegeven opdrachten van cliënten
de bevoegdheid inhouden om een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking mede
namens die cliënten te aanvaarden.
Indien de uitvoering van een opdracht van een cliënt meebrengt dat
een persoon die niet aan het notariskantoor verbonden is en evenmin deel
uitmaakt van een door het notariskantoor aangegaan samenwerkingsverband,
wordt ingeschakeld om werkzaamheden in het kader van de gegeven opdracht
te verrichten, zal het notariskantoor niet aansprakelijk zijn voor fouten
die door deze persoon onverhoopt mochten worden gemaakt.
De cliënt vrijwaart het notariskantoor tegen alle aanspraken van
derden, de door het notariskantoor in verband daarmee te maken kosten
inbegrepen, die op enige wijze samenhangen met de voor de opdrachtgever
verrichte werkzaamheden, behoudens in geval van opzet of grove schuld aan
de zijde van het notariskantoor.
Betaling van declaraties van het notariskantoor dient te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum of zoveel eerder als is
overeengekomen. Bij overschrijding van de betalingstermijn is cliënt van
rechtswege in verzuim en is hij vertragingsrente verschuldigd gelijk aan
de alsdan geldende wettelijke rente. Bij buitengerechtelijke invordering
is de opdrachtgever, naast de hoofdsom en de vertragingsrente, de
werkelijk door het notariskantoor gemaakte incassokosten
verschuldigd.
Ten aanzien van het doorberekenen van verschotten/kadastrale rechten is
veelal vooraf niet duidelijk welk bedrag aan verschotten/kadastrale
rechten uiteindelijk verschuldigd is. Dit doet zich met name voor bij
zogenaamde KIK akten. Notarispraktijk Interwaert behoudt zich
uitdrukkelijk het recht voor om zelf te bepalen of een aan cliënt
doorberekend verschot boekhoudkundig wordt verwerkt als verschot, danwel
honorarium danwel als algemene kantoorkosten.
Ingeval bij het verstrekken van een opdracht in de
registergoederenpraktijk het verzoek wordt gedaan de uiteindelijke akte(n)
binnen een maand na het verstrekken van de opdracht te passeren, behoudt
Notarispraktijk Interwaert zich het recht voor een spoed toeslag te
rekenen van € 121,- per akte inclusief BTW.
Naar aanleiding van een daartoe strekkend verzoek van het
notariskantoor, dat zowel voorafgaand als tijdens de uitvoering van de
opdracht kan worden gedaan, zal de cliënt een (met de slotdeclaratie
verrekenbaar) voorschot betalen voor de nakoming van zijn
betalingsverplichting. Ingeval de cliënt tekortschiet in de nakoming van
zijn financiële verplichtingen, kan het notariskantoor weigeren haar
werkzaamheden aan te vangen en kan zij deze opschorten of staken.
Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden uit welke hoofde ook
jegens het notariskantoor in verband met door het notariskantoor verrichte
werkzaamheden vervallen in ieder geval één jaar na het moment waarop de
betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan
van deze rechten en bevoegdheden.
Op de rechtsverhouding tussen het notariskantoor en haar cliënten
zal Nederlands recht van toepassing zijn. Alleen de Nederlandse rechter
zal bevoegd zijn van enig geschil dat tussen het notariskantoor en een
cliënt mocht ontstaan, kennis te nemen.
Niet alleen het notariskantoor, maar ook alle personen die bij de
uitvoering van enige opdracht van een cliënt zijn ingeschakeld, kunnen op
deze algemene voorwaarden een beroep doen. Hetzelfde zal gelden voor
vroegere medewerkers met inbegrip van hun eventuele erfgenamen, indien zij
aansprakelijk worden gehouden nadat zij het notariskantoor hebben
verlaten.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende
opdrachten en vervolgopdrachten van cliënten. Zij zijn in de Nederlandse
taal gesteld en zullen op verzoek ook worden opgemaakt in andere talen.
Ingeval van geschil over inhoud of strekking van deze voorwaarden zal de
Nederlandse tekst bindend zijn.